Second life – S. J. Watson [recenzie]

0
704

Uneori viața îți oferă o a doua șansă să o iei de la capăt, să lași tot trecutul în urmă și să îți formezi o adevărată familie. Însă nu toți profită din plin de o a doua șansă și este de ajuns un factor declanșator pentru a-ți fugi pământul de sub picioare.

Julia are un trecut întunecat, din care aflăm bucată cu bucată, pe fondul unei tragedii: sora sa este ucisă într-un pasaj din Paris, într-un cartier necunoscut. Luptându-se încă să depășească dependența ei de alcool și droguri, aceasta simte că nu poate trece peste această tragedie. Toți cei apropiați au înțeles-o într-o primă fază, dar când depresia ei se prelungește, ei îi dau de înțeles că trebuie să își continue viața.

Julia consideră că doar dacă află cine este criminalul surorii sale ar putea să o ajute să își vadă de viața ei. Aceasta de înscrie pe site-ul de unde sora sa întâlnea diverși bărbați cu care ieșea. La început aceasta se înscrie doar din dorința de a descoperi ucigașul surorii sale, convinsă fiind că este unul dintre persoanele cu care ea vorbea. Dar se lasă foarte ușor trasă într-un vârtej din care nu poate ieși.

În perioada dependenței sale, Julia a trăit în Berlin, fiind fotografă, locuind îmăreună cu iubitul ei și cu alte persoane boeme, dar care erau în diferite stadii ale dependenței de diferite substanțe. Când însă iubitul ei moare de supradoză, aceasta fuge înapoi în Anglia, fiind ajutată de un vechi prieten de familie, care îi devine soț. Deși au o căsnicie liniștită, crescându-l pe copilul surorii ei ca și cum ar fi al lor, Juliei îi lipsește acel fior, adrenalina.

Din exterior, povestea Juliei este cât se poate de tipică și predictibilă. Persoanele care reușesc să depășească dependența de substanțe stupefiante, simt adeseori nevoia să se adâncească într-o altă dependență sau au nevoie de emoții puternice, mereu la extreme. Astfel, o familie liniștită, care nu o suprasolicită, nu o pot mulțumi.

Și ceea ce începe ca o vânătoare a criminalului se transformă în o aventură pentru Julia, care o transformă total. Începe să îi mintă pe toți cei din jurul său, pentru a-și acoperi escapadele, iar relația pe care o are este la cealaltă extremă față de cea cu soțul ei.

Însă când cercul se închide și este pe punctul de a-și pierde familia, Julia se trezește la realitate și începe să lupte pentru familia ei… dar nu este oare prea târziu?

Am ales această carte pentru că mi-a plăcut foarte mult Înainte să adorm, primul thriller al autorului S. J. Watson, dar trebuie să recunosc că Second life nu se ridică la înălțimea primei cărți. Personajul Julia pare oarecum static, forțat, ne învârtim în ceața amintirilor ei. La sfârșit descoperim o femeie slabă, care cade în capcana clasică a unui amant, care pentru oricine din exterior este evident ce intenții are. Cartea este un adevărat thriller abia în ultimele 50 de pagini ale cărții, în rest este uneori chinuitor de lentă. Dar pe lângă ritmul extrem de lent al cărții și al unei acțiuni extrem de predictibile, un mare minus este lipsa unor personaje originale. Atât Julia, cât și soțul ei, amantul ei, prietenii lor, sunt extrem de clișeici. Nici unul dintre ei nu acționează altfel decât te-ai fi așteptat.

Cartea a apărut în 2015 la Editura Trei și poate fi comandată, cu transport gratuit, de pe Libris.