Ghici cine moare primul – M. J. Arlidge [recenzie]

0
794

Doi ostatici. Un singur glonț. Un singur supraviețuitor. Două victime garantate. Supraviețuitorul suferă mult mai mult decât cel care moare, căci traumele și vinovăția nu îl vor lăsa niciodată să trăiască normal. Și toate se întâmplă pentru că la un moment dat destinele lor s-au intersectat cu cel al detectivei Helen Grace…

Am descoperit (abia acum) această serie thriller scrisă de M.J. Arlidge și mi-a plăcut foarte mult. Din greșeală am luat întâi volumul II din serie, neștiind că au legătură între ele. Însă legătura nu este atât de mare încât să nu înțelegi despre ce este vorba și m-a prins suficient cât să îmi doresc întreaga serie.

Cartea începe cu jocul diabolic al unei femei, care răpește un cuplu de tineri, îi închide într-un bazin abandonat, lăsându-le un telefon prin care le transmite instrucțiunile și un pistol cu un singur glonț. Regulile sunt foarte simple: cine vrea să trăiască trebuie să îl omoare pe celălalt. Cum dragostea dintre cei doi este puternică, aceștia rezistă două săptămâni fără hrană, fără apă, făcându-și nevoile în același bazin unde sunt și ei. Dar unul dintre ei cedează și îi cere celuilalt să îl omoare, pentru a se salva.

Pe urmele criminalei pornește echipa de detectivi din Southampton, condusă de Helen Grace. Este o detectivă tânără, ambițioasă, respectată de colegi, dar cu propriile fantome cu care trebuie să lupte. Trecutul ei vine mereu să o bântuie și are secrete care i-ar putea distruge cariera, deși tot ce face este doar „nepotrivit” poziției sale, fără a dăuna oricui altcuiva.

După ce apar noi și noi cazuri, perechile închise fiind din ce în ce mai diverse, Helen Grace își dă seama că singura legătură dintre ele este tocmai ea. Pe toți i-a salvat, la un moment dat al carierei sale, într-o manieră sau alta, iar descoperirea este aproape să o sfâșie. Tot trecutul ei o prinde din urmă, fantomele revin să îi facă rău.

Deși în mare este un thriller polițist, cu o urmărire tipică între infractor și polițiști, romanul dezbate niște teme foarte importante: abuzurile domestice, poziția femeilor-polițist, carieră vs. viață personală, traumele copilăriei. Secția de poliție unde lucrează Helen Grace nu este ferită de propriile intrigi și scandaluri, corupție și șantaj.

Dacă v-ați obișnuit cu detectivul inteligent, asistat de ITist cu puteri magice de a consulta baze de date extinse și care rezolvă cazurile aproape instant, nu este cazul pentru Helen Grace. M. J. Arlidge construiește un personaj veridic, ce luptă cu propria sa viață înainte de a lupta cu infractorii. Helen Grace este un personaj controversat și printre colegii săi, dar și pentru cititor. Nu este ușor nici să o înțelegi, nici să o placi pe deplin. Iar dotările pe care polițiștii le au la dispoziție pentru a rezolva cazurile par mult mai desprinse din realitate decât ceea ce vedem în serialele polițiste.

Cartea este scrisă într-un ritm alert, capitolele sunt scurte, iar pendularea între planuri, între trecut și prezent se face subtil, fără a pune probleme cititorului. Știi exact cine este în prim plan și ce gândește. Toate personajele trec prin momente de introspecție, nu este doar o înșiruire de acțiuni polițienești. Însă descrierile și gândurile personajelor nu se lungesc cât să încetinească ritmul acțiunii.

Cartea a apărut în 2015 la Editura Trei și poate fi comandată de pe Elefant la o reducere semnificativă, sau de pe Libris, cu transport gratuit.