Sea Prayer – Khaled Hosseini [recenzie]

3
225

Cazul lui Aylan Kurdi, băiețelul sirian în vârstă de 3 ani, găsit mort pe o plajă a Mării Mediterane în septembrie 2015, a șocat o lume întreagă și a atras atenția asupra miilor de refugiați înecați în mare. Criza refugiaților dura de mult, imaginile cu bărcile penumatice pline de oameni, disperați să ajungă în Europa, ori cu mii de refugiați care forțau intrarea în Uniunea Europeană, în drumul spre eldoradoul german sau scandinav, erau prezente la fiecare grupaj de știri. Dar micuțul întins pe plajă a atins inimile oamenilor, care, probabil la fel ca mine, și-au privit copiii și au mulțumit divinității, că nu li s-a întâmplat lor.

Khaled Hosseini, autorul cărților Vânătorii de zmeie, Splendida cetate a celor o mie de sori, Și munții au ecou, revine cu o carte ilustrată despre drama refugiaților înecați în mare, pornind de la cazul lui Aylan Kurdi. Este povestea unui tată despre un Homs (oraș din Siria) care nu mai există, transformat pe vecie de război, despre lupta refugiaților spre siguranță. Este ruga unui tată pentru ca marea să fie blândă cu fiul său, Marwan. Nu este o apologie a refugiaților, ci o critică adusă războiului. Nu este un îndemn la acțiune, ci un demers de conștientizare, de umanizare a victimelor.

Dacă povestea în sine încă nu v-a stârnit lacrimi, iar stilul lui Khaled Hosseini nu v-a înduioșat, ilustrațiile cu siguranță vă vor impresiona și vor completa perfect experiența. Căci trebuie să vă spun că cea mai mare parte din cele 61 de pagini este ocupată de ilustrațiile frumos realizate de Dan Williams. Este o carte pe care merită să o aveți chiar pentru aceste ilustrații. Deși cartea am citit-o în 15 minute, voi reveni des la islustrații.

Deocamdată nu am auzit de nici un proiect de a se traduce această carte în limba română, dar judecând după succesul cărților scrise de Khaled Hosseini, nu cred că va dura mult. Dacă vă doriți cartea în limba engleză, o puteți comanda de pe BooksExpress, unde deocamdată este pe stoc și se livrează imediat.