Before We Were Yours – Lisa Wingate [recenzie]

4
306

„Secretele nu sunt sănătoase. Indiferent cât de vechi sunt. Câteodată, cele mai vechi secrete rănesc cel mai mult. Cel mai bun lucru este să știi cine ești. Cine ești cu adevărat, în profunzimea ființei tale. Nu există alt mod de a trăi bine.” Hootsie rostește aceste cuvinte, iar Avery nu poate decât să îi dea dreptate, în ciuda repercursiunilor pe care adevărul îl poate avea pentru reputația familiei sale…

Avery Stafford este o tânără destinată succesului politic. Fiica unui senator american, provine dintr-o familie cu vechi tradiții politice. Și-a însușit misiunea cu naturalețe și îi calcă pe urme tatălui său cu grație. Absolventă a Facultății de Drept, cu o carieră în procuratură, se retrage în orașul natal pentru a-și sprijini tatăl, ce luptă cu cancerul, fără a dori să se retragă din politică. Este logodită cu prietenul ei din copilărie, o relație confortabilă și liniștită. Și tocmai un eveniment banal, la care participă pentru a-și sprijini tatăl, la un centru de îngrijire a bătrânilor, este cel care îi va da viața peste cap.

May Crandall, una din locatarele azilului, o abordează și îi ia brățara primită de la bunica sa, o strigă pe un al nume și o face să se intereseze mai mult de această bătrână. Bunica sa, Judy, de care o leagă atâtea amintiri frumoase, dar care se află la rândul său într-un azil, căci suferă de demenție și nu se mai poate îngriji singură, este cea care o face pe Avery atât de sensibilă la soarta bătrânilor. În plus, aceștia sunt și subiect de atac asupra Senatorului Stafford. Dar poza pe care o vede în camera lui May o tulbură profund, căci se pare că Bunica Judy este cea care se află în acea poză.

Avery începe să cerceteze trecutul lui May Crandall și felul în care acesta se întretaie cu trecutul bunicii sale. Dar ceea ce află despre bunica sa nu este deloc confortabil pentru ea. În căutările sale însă, nu Elliot, logodnicul ei, îi va sta alături, căci el crede că este mai bine ca unele lucruri să rămână în trecut, căci devin un prejudiciu de imagine pentru reputația familiei, ci Trent Trevor, un bărbat fermecător, al cărui bunic și-a dedicat viața reunirii copiilor care au fost dați spre adopție și separați de frați.

Dar povestea lui Avery este mereu întreruptă de povestea lui Rill Foss, cea care dă adevăratul farmec al acestei cărți și o face una care merită să fie citită. Rill Foss este o fetiță de 12 ani, care duce o viață feerică pe o casă plutitoare din Mississippi, alături de părinții ei Briny și Queenie, surorile sale Camellia, Lark și Fern și micuțul Gabian. Când mama sa este dusă la spital să îi nască pe gemenii care pare că vor fi născuți prematur, cu probleme, viața celor cinci frați se schimbă dramatic. Ei sunt luați de pe barcă și ajung în Tennessee Children’s Home Society, un orfelinat condus de Georgia Tann, de unde copiii sunt vânduți unor familii înstărite, care îi umplu buzunarele Georgiei, dar îi și oferă protecție în fața legii. Misiunea lui Rill este aceea de a-și ține frații aproape, atunci când își dă seama ce se petrece. Dar ce poate face un copil de 12 ani acolo unde nici adulții par că nu au nicio putere?

Viața lui Rill din orfelinat este cutremurătoare. Iar ceea ce se petrece acolo nu poate să nu aducă aminte nouă, românilor, de „Orfelinatul Groazei” de la Siret. Rând pe rând, ei sunt separați, iar Rill rămâne să poarte întreaga viața vinovăția de a nu-și fi putut ține frații lângă ea, de a-i apăra de răutatea Georgiei Tann și a celor care lucrau pentru ea.

Dar care este legătura dintre Rill, May și Judy? Doar Avery mai poate descoperi această legătură și doar ea poate decide cine este ea cu adevărat, cum poate să se împace cu trecutul și cum își va defini cariera și viitorul. Oare logodna cu Elliot se va termina cu o nuntă strălucitoare? Toate acestea le veți afla dacă veți citi această carte, care merită din plin.

Rill Foss este un personaj memorabil, de care îți vei aduce aminte și după alte zece cărți citite. Are o voce credibilă, o poveste tulburătoare, o forță și o înțelepciune care depășesc cu mult cei 12 ani ai săi. În comparație cu ea, Avery pare mult mai ștearsă și artificială, pe alocuri dureros de clișeică.

Există un mare contrast între cele două planuri ale povestirii, aproape părând a fi scrise de două autoare diferite. Planul din prezent seamănă mult cu o poveste scrisă de Nora Roberts, în timp ce trecutul are o forță mult mai mare și o profunzime ce mi-a adus aminte de Jodi Picoult, căci doar ce terminasem de citit The Storyteller. De aceea am și dat doar 4 steluțe pe Goodreads, mi-ar fi plăcut mai multă unitate și o poveste din prezent mai bine conturată.

Georgia Tann este un personaj real și poate fi considerată una dintre cele mai prolifice criminale în serie a Americii, căci în orfelinatele sale mulți copii au murit în condiții suspecte, aceștia neputând fi identificați, iar numărul lor poate fi doar estimat. Marea durere a victimelor sale este că niciodată nu s-a făcut dreptate. Din cauza faptului că foarte mulți dintre clienții săi au fost persoane extrem de influente, dosarele au fost sigilate, registrele au fost modificate ori distruse. O parte din acești copii plasați altor familii veneau din familii destrămate, ori extrem de sărace, fiind cu adevărat salvați de familiile adoptive. Dar au existat și mulți răpiți din familii iubitoare, îngrijiți, chiar dacă aveau mijloace de trai modeste. Au fost raportate și cazuri de abuzuri sexuale, din partea angajaților orfelinatelor din rețea, iar cei cu probleme de sănătate sau care nu se puteau adopta, pur si simplu dispăreau.

Așadar, dacă sunteți atrași de ficțiunea istorică, nu trebuie să ratați acest roman. Am citit că seamănă oarecum cu romanul Trenul orfanilor, scris de Christina Baker Kline, apărut la Editura Trei. Din fericire am primit această carte de ziua mea și o voi citi cât de curând.