Casatorie de placere – Tahar ben Jelloun [recenzie]

8
748

Un titlu ce ne duce cu gândul la romantism sau erotism, ce se dovedește înșelător, având în vedere substratul mult mai serios al acestui roman. Un roman frescă a unei lumi exotice, în plină metamorfoză, marcată de tulburări sociale, discriminare și reașezare socială.

Căsătoria de plăcere este o fațadă pentru a expune o societate divizată din Nordul Africii, în care a avea pielea închisă la culoare era un defect, iar practicile sociale, atribuite generic religiei, sunt departe de a fi islamice ori morale.

Autorul descrie viața a două generații – negustorul de condimente, Amir, și a fiilor săi rezultați din căsătoria de plăcere a acestuia cu Nabou, o africancă din Dakkar. Cartea începe plină de erotism, cu întâlnirile dintre Amir și Nabou, o poveste de dragoste exotică, ce îl face pe Amir să o ia cu el pe Nabou în Maroc, contrar obiceiului celorlalți negustori, care se bucurau de aceste soții de ocazie doar în timpul călătoriei.

Din momentul în care Nabou pășește în casa primei soții, Fatima, marocancă dintr-o familie bună, aleasă de familia lui Amir pentru el, cartea se transformă într-un adevărat manifest social. Scenele care descriu iubirea dintre cei doi sunt tot mai rare, predominând cele în care descoperim suferința lui Nabou, forța de care are nevoie pentru a răzbate. Ne sunt prezentate tot felul de obiceiuri marocane, practici ale societății marocane de acum 50 de ani, evoluția ca femeie a lui Nabou. De la tânăra care adora un zeu metamorfozat într-un copac, de care își lega năzuințele, până la mama a doi băieți, nevoită să se descurce singură, după moartea soțului.

Tahar ben Jalloun face ceea ce mult prea puțini scriitori fac, o distincție clară între religia islamică, perceptele sale și practica musulmanilor în anumite perioade și locuri. Acesta demască ipocrizia cu care bărbații puneau pe seama Islamului căsătoriile de plăcere, comportamentul cu soțiile etc.

Partea a doua a romanului, care descrie viața celor doi fii gemeni ai lui Nabou, Hasan și Housein, este povestea rasismului și a imigranților negri din inima Africii. Unul dintre gemeni este alb, iar celălalt este negru, diferența dintre ei fiind atât de mare încât majoritatea nici măcar nu cred că ei sunt cu adevărat frați. Fratelui cu pielea închisă la culoare îi este greu să demonstreze poliției că este fiul unui marocan și este deportat în țara de origine a mamei. Fiind supus unor nedreptăți și remarci rasisite întreaga sa viață, acesta este mereu tulburat de nedreptatea existentă în societate, se simte mereu în locul nepotrivit. Acesta este foarte curios să cunoască îndeaproape țara natală a mamei sale, de aceea nu este neapărat deranjat de deportare, o folosește ca pe o călătorie inițiatică, dorind să reajungă în Marocul natal pe ruta folosită de majoritate emigranților negri.

Cât timp nu folosim această carte pentru a generaliza, totul este minunat. Unii cititori fac greșeala ca citind o singură carte despre o țară gen Maroc, Iran, Iraq, Aganistan, să considere că ea reprezintă adevărul total despre acea țară. Cu siguranță nu putem defini întreg Marocul prin experiența lui Amir. Nici măcăr toți negustorii din Fesul anilor ’50 prin intermediul lui Amir. Dar putem admite că asemenea lucruri s-ar fi putut întâmpla, căsătoriile de plăcere au existat, căsătoriile aranjate de asemenea. Dar putem folosi cartea pe a creiona noi tușe imaginii imigrantului zilelor noastre.

Cu siguranță nu regret că am cumpărat această carte, că am citit-o. Se citește extrem de repede, în două seri am terminat-o. Se poate citi chiar și într-o singură sesiune, pentru cititorii antrenați, dacă există timpul necesar. Rămâi la sfârșit cu sentimentul că ai aflat multe lucruri noi, că ți-ai îmbogățit cultura generală, că ai cunoscut personaje bine conturate, în special cele feminine. Lala Fatma și Nabou merită a fi cunoscute, iar Amir, Hasan și Housein sunt 3 bărbați total diferiți, departe de ideea așa tată, așa fiu.

Produs publicat de Editura Nemira
Tip coperta: Brosata
Numar pagini: 240