Avocatul rebel – John Grisham [recenzie]

4
1276

„Oricine are dreptul la o apărare dreaptă” este motto-ul lui Sebastian Rudd, dar acest lucru nu îi aduce admirația nimănui, căci implica apărarea unor criminali, traficanți sau interlopi. Cineva trebuia să îi apere și pe aceștia, se gândea el. Dar, de cele mai multe ori, Sebastian Rudd dovedea nevinovăția lor, dezvăluind toate viciile sistemului judiciar american.

Avocatul rebel pare, pentru o bună parte din carte, o colecție de povestiri scurte, ce îl au în centru pe avocaul Sebastian Rudd în diferite cazuri pe care le are. Doar la un moment dat cazurile se întrepătrund și romanul începe să aibă o oarecare coerență specifică romanului. Această lipsă de unitate și o intrigă ce străbate cartea sunt principalele reproșuri aduse acestei cărți de toți fanii celebrului John Grisham.

Pentru cei care citesc pentru prima dată o carte a lui John Grisham, această carte este excelentă. Dezvăluie partea întunecată a justiției americane, tarele sistemului de poliție, mersul pe muchia legalității în apărarea unui client, detalii cutremurătoare din lumea interlopă.

Însă pentru cei care sunt familiari cu acest autor, cartea este o oarecare dezamăgire, căci pare o mâncare reîncălzită. John Grisham a avut, printre personajele sale, avocați mai carismatici, mai inteligenți sau mai șireți, inculpați „mai nevinovați” sau „mai nedreptățiți”. Sebastian Rudd chiar este mereu la limita legalității, unele dintre acțiunile sale nefiind nici măcar justificabile.

Dintre cazurile prezentate în acest roman, cel mai impresionant este, fără îndoială, cazul bărbatului a cărui casă este percheziționată în mijlocul noptții de ofițeri SWAT, care îi omoară soția, iar la sfârșit, îl scot tot pe el vinovat. Cazul este ușor, în aparență, pentru oricine își folosește logica umană, dar complicat când cazul este acoperit de protocoale și procedee standard. Un lung șir de erori și situații inevitabile dau peste cap existența unui cuplu de pensionari, a căror singură vină este că puștiul din vecini vinde droguri pe internet conectat la rețeaua lor de internet.

John Grisham atrage atenția și asupra oamenilor care își fac o părere despre vinovăția sau nevinovăția unei persoane bazându-se exclusiv pe relatările din presă, care în cazurile reprezentate de Sebastian sunt total în favoare vinovăției clienților lui Rudd, linșându-l, în același timp pe acesta.

Ceea ce reușește John Grisham este să creeze personaje credibile. Sebastian Rudd nu este personajul providențial, cel ce rezolvă problemele tuturor. El este la limita între a fi bun și a fi rău, acțiunile sale sunt amestecate. În timp ce se implică trup și suflet în eliberarea unui tânăr acuzat pe nedrept, el pariază pe lupte în cușcă și reprezintă un interlop, de a cărui vinovăție este convins 100%.

Cu toate comparațiile cu romanele anterioare ale lui John Grisham, Avocatul rebel rămâne o lectură plăcută, în special dacă ești conectat la toate discuțiile din România privind sistemul de justiție românesc. Căci pajiștea nu mai pare atât de verde pe alte meleaguri. Dar tonul impus de Grisham nu este unul de resemnare, este o critică menită să schimbe situația.

Avocatul rebel a apărut la Editura Rao în 2017, dar se găsește destul de greu pe site-urile librăriilor online, iar la reducere și mai greu. Singurul site unde este la ofertă în acest moment este Diverta, iar în librăriile lor l-am văzut din decembrie la un preț redus.